Wednesday 16 November 2011

"Tuah" Harimau Malaya?

                
Mungkin ini adalah kebetulan. Jika kita imbas kembali kemenangana squad Harimau Malaya di Sukan SEA 2009 dan Piala AFF Suzuki 2010, Harimau Malaya bermula dengan langkah KIRI !!!                           
Dalam perlawanan pembukaan Sukan SEA 2009, Malaysia tewas 1-3 kepada Veitnam dan Malaysia berjaya menewaskan Veitnam di final untuk merangkul pingat emas. Dalam perlawanan pembukaan Piala AFF Suzuki pula, Malaysia dibelasah Indonesia 1-5 dan Malaysia memenangi piala tersebut dengan menewaskan Indonesia semula di stadium yang sama di depan kira-kira 100 000 penyokong tuan rumah. Berdasarkan statistic tersebut, squad bola sepak Malaysia bermula hambar, mencari-cari rentak permainan sehingga sampai ke puncak prestasi barulah menunjukkan persembahan yang memberangsangkan.            
                Tuah keduanya pula, jersi “away” Malaysia yang berwarna biru. Jikalau anda ingat, titik kebangkitan Harimau Malaya bermula apabila kita menewaskan Thailand 2-1 di Sukan SEA. Thailand merupakan pilihan ramai untuk memenangi pingat emas. Ketika itu, Harimau Malaya memakai jersi warna biru. Ketika menewaskan Vietnam di final juga memakai jersi warna biru. Begitu juga ketiaka memenangi Piala AFF Suzuki. Namun, ketika kelayakan Piala Dunia Brazil 2012, Malaysia juga memakai jersi warna biru ketika tewas kepada Singapura. Mungkin bukan rezeki kita.
                Berdasarkan prestasi Sukan SEA 2011, Malaysia bermula hambar ketika menentang Singapura. Akhbar-akhbar tempatan memaparakan tajuk berita “harimau tanpa taring”. Tetapi, kritikan inilah sebenarnya membawa semangat kepada squad Harimau Malaya. Prestasi pemain meningkat dari satu perlawanan ke perlawanan seterusnya. Namun, diakui banyak lagi yang perlu diperbaiki.
                Berdepan Indonesia esok adalah perlawanan penting. Walaupun sudah melangkah ke peringkat separuh akhir, kemenangan ke atas Indonesia boleh memberi laluan mudah ke perlawanan akhir. Tidak kira memakai jersi warna apa sekalipun, jika semangat Harimau Malaya membara di jiwa setiap pemain negara, Garuda akan ditumbangkan juga di halaman sendiri. Harimau Malaya merupakan hero kita untuk meyelamatkan dan memartabatkan maruah bola sepak negara. Ayuh, berjuang untuk memartabatkan maruah bola sepak negara.



HITAM KUNING WARNAKU,
HARIMAU MALAYA HEROKU.

Bheng
(>_<)”



related articles:
1.http://freemahesa.blogspot.com/2012/12/ultras-malaya-bersama-selamanya_12.html
2.http://freemahesa.blogspot.com/2012/03/di-mana-silapnya.html
3. http://freemahesa.blogspot.com/2012/03/true-football-fan.html
4.http://freemahesa.blogspot.com/2011/08/malaysia-is-better-than-japan.html
5.http://freemahesa.blogspot.com/2011/12/malaysians-are-not-racists-trust-me.html

Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment